Google Analytics 4 (GA4) – ett helt nytt sätt att samla in data på - Trafikbyran

Google Analytics 4 (GA4) – ett helt nytt sätt att samla in data på

Google Analytics 4

Från och med 1 juli 2023 kommer du inte längre kunna mäta och analysera prestationerna på din webbplats i Universal Analytics.

Den nya och lite lätt revolutionerande versionen kallas för Google Analytics 4 (GA4) och kommer med ett helt nytt sätt att mäta dina data på. I stället för att mäta sidvisningar/sessioner så använder GA4 sig uteslutet av händelser. Detta kan till en början vara förvirrande och svårt, i och med att det är ett helt nytt sätt att arbeta på. Ju mer man sätter sig in i GA4 desto mer inser man hur kraftfullt och effektivt verktyget kan vara – om det används på rätt sätt.

Google Analytics 4 kommer att vara ett viktigt verktyg som kommer stötta många marknadsförare, exempelvis i din sökmotoroptimering och analys av webbplatsen.

I Google Analytics 4 finns det en rad händelser som spåras automatiskt och dessa är:

➡️ Sidvisningar
➡️ Scrollningar
➡️ Utgående klick
➡️ Webbplatssökning
➡️ Videoengagemang
➡️ Filnedladdningar
➡️ E-handelsköp finns standard som konvertering (Detta måste konfigureras för att spårningen ska fungera)

Utöver dessa kan du skapa egna och helt unika händelser för just din webbplats, exempelvis olika typer av klick och formulärspårning. Det gör att de flesta ”set-ups” kommer vara helt unika och man behöver tänka igenom vilka händelser man ska spåra för just sin webbplats. Denna spårning kan man implementera på ett enkelt sätt genom att koppla Google Analytics 4 med Google Tag Manager, och sedan skapa och hantera händelserna den vägen.


Gamla data i Google Analytics försvinner

Har du inte redan kopplat på GA4 på din webbplats är det hög tid att göra detta så snart som möjligt. Universal Analytics kommer att sluta samla in data från den 1 juli, 2023. Google har meddelat att din data ifrån Universal Analytics kommer finnas tillgänglig ett par månader efteråt. Du kommer inte kunna föra över data från Universal Analytics till GA4. Den goda nyheten är att du kan spara dina gamla data från Universal Analytics. Läs mer om det här!

Niklas Emanuelsson
Niklas Emanuelsson
036-777 37 09 niklas.emanuelsson@trafikbyran.se SEO-specialist

Fördelar med Google Analytics 4

✅ Google Analytics 4 är ett kraftfullt verktyg som du kan konfigurera och anpassa efter just din webbplats och de händelser som du vill spåra.

✅ Du kan spåra användare mellan olika plattformar.

✅ Det är enkelt att koppla ihop med Google Tag manager och hantera dina händelser via det verktyget.


Finns det några nackdelar med GA4?

❌ Då gränssnittet inte är sig likt kommer det vara en inlärningsperiod för hitta rätt. Troligtvis kommer verktyget utvecklas med tiden vilket gör att saker och ting kan flyttas runt.

❌ Du kommer inte kunna migera dina data ifrån UA in i GA4. Därför ska en implementation av GA4 ligga högst upp på To-Do-listan.


Vill du ha hjälp med övergången till GA4?

Hör av dig om du vill veta mer eller ha ett kostnadsförslag.